Måltidet i vuggestuen

Spisesituationer i Vuggestuen

Morgensamling:

Det er vigtigt at vi sørger for at hjælpe børnene med at rydde op kl. 8.50 så vi er klar til samlingen kan begynde kl. 9. Hvis alle børn er der kan vi eventuelt starte 8.55, så samlingen bliver lidt længere. Vi sidder alle på gulvet. I det omfang at vi er personale til det, går 1 voksen fra med 4 børn til morgensamling i det bagerste rum – se ugeplan .Det valgte barn skal hente maden og dele plader ud. Børnene skal selv hælde vand op i eget glas fra lille kande. Børnene skal sende tallerken med brød rundt, vi hjælper dem der ikke selv kan. Vi spørger børnene hvilken farve peberfrugt de vil have og børnene skal selv bede om at få mere mad, hvis de kan. De skal selv tørre sig med kluden efter mad og rydde op efter sig selv. De børn der skal ud skal selv tage sutsko af inden de kommer i garderoben.

Der en voksen, der har ansvar for afvikling af morgensamling, De andre voksne hjælper stille børnene med mere mad og drikke under samlingen.

 

Frokost:

Første hold går op fra legepladsen ca. kl. 10.25.

Den første voksne der går op, begynder at vaske hænder med børnene. Den næste voksne går ind og hjælper til, når de har taget tøjet af de børn de har haft med op.

Det valgte barn går ud og henter mad når vi er klar til at spise. Barnet deler tallerkener ud ved det bord det sidder ved og et barn fra hver af de andre borde deler ud til deres bord. DET ER VIGTIGT AT VI SØRGER FOR AT ALT ER PÅ BORDET NÅR VI STARTER MED AT SPISE; DA DET SKABER URO VED AT SKULLE GÅ TIL OG FRA BORDET:

Barnet hjælper med at hælde vand i eget glas af lille kande. Det øser også selv maden op i det omfang de kan ellers hjælper alle ved bordet hinanden. De sender kanden og maden videre til næste barn, derved øver vi deres sociale kompetencer. Alle børn skal have kniv & gaffel eller ske. Børnene skal selv prøve at skære maden ud ellers hjælpes vi ad. Det er ikke i orden at bruge eget bestik til barnets mad.

Det er vigtigt, at den voksne taler med børnene under spisningen, om maden og dagens oplevelser.

Tal med børnene om hvad vi skal have at spise og om de vil have sovs oven på kød, pasta, ris, kartofler eller ved siden af. Fortælle hvilke grønsager vi får og spørge hvilke de vil have. Til rugbrødsdage lad børnene selv tage pålæg men opfordre til at smage på forskellige slags.

 

 

 

Vi styrker børnenes, motorik, sproget, sociale kompetencer, sanser. Hvis aktiviteten bliver for voksenstyret begrænser vi børnenes aktive deltagelse samt læring

Den voksne hjælper børnene med at vaske hænder og mund samt rydde bordet op når børnene er færdige med at spise. De langsomt spisende børn samles ved et bord, imens stuen rengøres og inden børnene puttes. Et enkelt træt barn kan puttes, hvis det kan ligge alene.

 

HUSK AT MÅLTIDET ER EN PÆDAGOGISK AKTIVITET SOM IKKE SKAL OVERSTÅES DA DET ER ET VIGTIGT PÆDAGOGISK LÆRERUM.

 

Eftermiddagsmad:

Vi hjælper børnene med at rydde op inden eftermiddagsmaden.

Vi hjælper børnene til bordet kl. ca. 13.45 og spiser med dem der er oppe.

Det valgte barn henter maden og deles plader/tallerkener ud.

Alt efter børnenes ønsker kan der læses historie, synges m.m.

Så vidst muligt skal der hele tiden sidde en voksen ved bordet.

Børnene hælder selv vand op i deres glas fra lille kande. Børnene vasker hænder og mund samt rydder op efter sig når de er færdige.

 

Ved alle måltider sidder de voksne, så tæt ved bordet som muligt.

De voksne er opmærksomme, engageret, lyttende og deltagende.

Når vi rydder op, hjælper børnene med at finde de rette kasser, hvor legetøjet hører til, ellers kan børnene ikke finde det legetøj de gerne vil lege med.

De børn der kan, hjælper med at sætte stole hen til bordet, ved eftermiddagssamling.